söndag 16 augusti 2009

Cupcake



Jag, Emelie, har gjort mina första cupcakes! Tjoho!
Dessa innehåller choklad, dumle och baileys, hur gott låter inte det?

Recept:
3 ägg
2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl mjöl (jag använde grahamsmjöl)
4 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 kryddmått salt
5 msk Baileys
1 påse Dumle

Frosting
200 g Philadelphiaost
6 dl florsocker
2 msk Baileys

Dekoration
Vispa ägg och socker pösigt.
Smält smöret och häll i mjölken efteråt.
Häll blandningen över äggen och sockret.
Rör försiktigt ner mjöl, vaniljsockér, kakao, bakpulver och salt.
Blanda ner baileys.
Använd stora muffinsformar (amerikanska).
Lägg ner en dumle i varje form.
Grädda i 175°C i ca 15-20 min.
Låt svalna under bakduk eller frys in snabbt före glasering .Bred på forstingen, gör de lätttoppiga.
Frostingen ska absolut inte vara rinnig utan som mjukt smör i konsistensen
Sätt i mer florsocker om det behövs.
Strö gärna på strössel eller något annat smarrigt!


MUMS!

1 kommentar:

Carolina sa...

Du gör min diet sååå mycket lättare att genomlida, Emelie! ;) Verkligen!