onsdag 4 mars 2009

Annorlunda familjer

Detta blogginlägg är tillägnat tv programmet "Familjen Annorlunda". Har ni sett det? Annars kör jag en snabb redogång: Ett antal familjer med många barn eller många tvilling/trillingpar följs i någon av alla sveriges kanaler. Man får se ur de får ihop sin vardag och hur mycket de älskar varandra. That´s it. Jag, personligen, älskar programmet. Allt ser så mysigt och härligt ut när man är 12 personer i familjen, men verkligheten, hur ser den ut?

Om man har tio barn, hur stor är då chansen att varje barn blir uppmärksammat tillräckligt mycket? Och hur mycket "barndom" får man då det skall hjälpas till med städning, diskning och annat tråkigt? Jag är orolig att vissa av dessa barn blir "bortglömda" i stora familjer. Det barnet som inte hörs och syns mest, hur mycket uppmärksamhet får det? Samtidgt tror jag att barn i stora familjer kommer bli otroligt bra lyssnare och medmänniskor när de blir äldre. De är vana vid att anpassa sig till andra och att inte får det precis som de vill, eller? Det kanske inte alls har med familjesammansättningen att göra? Det kanske inte alls är socialt betingat utan biologiskt? Sådant kan jag fundera på ibland...

1 kommentar:

Jessika sa...

Men uähe vidriga barn... Jag tror iaf att det både är biologiska och sociala faktorer som spelar in. :)